ماهنامه شماره 98 تکاتو - فروردين ماه 1400

ماهنامه شماره 98 تکاتو - فروردين ماه 1400

  • ناشر: شرکت توسعه کشت دانه های روغنی
  • تعداد صفحات: ۱7
  • تاریخ نشر: دی- ۱۳۹۸
  • زبان: فارسی

نسخه الکترونیکی
  • استفاده از فن‌آوری‌های سنسور زراعی، این امکان را می‌دهد که تولید مواد غذایی را به شکلی که می‌شناسیم کاملاً تغییر دهد. این سنسورهای هوشمند می‌توانند همه چیز را از سلامت گیاهان تا نیازهای آبی آنها و میزان نیتروژن موجود در خاک بخوانند. سنسورها امکان استفاده از ورودی را براساس شاخص‌های مورد نظر در زمان مناسب فراهم می‏ کنند.

  • کشاورزی مولکولی یک برنامه بیوتکنولوژی است که در برگیرنده اصلاح ژنتیکی محصولات کشاورزی برای تولید پروتئین و مواد شیمیایی برای مقاصد تجاری و دارویی است. اکثریت قریب به اتفاق کشورهای درحال توسعه قادر به پرداخت هزینه‌های بالای درمان‌های پزشکی با روش‌های موجود نیستند. کشاورزی مولکولی می‌تواند برای نیاز روزافزون به داروهای زیست - پزشکی راه حل‌های کارآمد ارائه دهد. گیاهان یک سیستم ارزان و ساده برای تولید پروتئین‌های نوترکیب باارزش در مقیاس بزرگ فراهم می‌کنند و در مقایسه با سایر سیستم‌های تولید از نظر اقتصادی، ایمنی و کاربرد از مزایای بسیاری برخوردار هستند. گرچه استفاده از گیاهان تراریخته انواع محدودیت‌ها و نگرانی‌ها را به دنبال دارد، اما بهینه‌ سازی برای حل مشکلات موجود انجام شده است.

  • گلرنگ (Carthamus tinctorius L.)، عضو خانواده کاسنیان (Asteraceae)، گیاه روغنی یکساله چند منظوره است. گلرنگ زراعی دارای ۲n = ۲۴ کروموزوم می ‏باشد (Singh, ۲۰۰۷). این گیاه به‌ طور سنتی جهت گل، روغن پخت و پز، رنگ ‏آمیزی پارچه، رنگ ‏آمیزی مواد غذایی و خوراک حیوانات و پرندگان کشت می‏ شود. همچنین کاربردهای دارویی و صنعتی از قبیل سوخت زیستی دارد (Dajue and Mundel, ۱۹۹۶).

  • توضیح: به‌ دلیل نو پا بودن زراعت کتان در کشور تاکنون گزارش مشخصی از آفات این زراعت در ایران گزارش نشده است و لذا آفات اعلام شده بر پایه منابع کانادایی ارائه گردیده است.

    برگ خوارها

     ملخ‌ها:

    ملخ‌ها می‌توانند از کتان تغذیه کنند و معمولاً این موضوع زمانی که منابع غذایی دیگر محدود است، رخ می‌دهد نوعی ملخ با نام علمی Melanoplus bivittatus  معمولاً رایج‌ ترین گونه‌ای است که به کتان از طریق تغذیه گل‌ها و غنچه آن‌ها و یا با تغدیه از کپسول‌ها خسارت وارد می‌نماید.

  • در ادامه مطالب قبلی و بیان و تفکیک ژن‌های مقاومت در گیاهان می‌بایست عنوان نمود که ژن‌های تخصصی بروز مقاومت در گیاهان (R) در مقابل عملگرهای عامل بیمارگر زمانی بیان می‌شوند که این پاتوژن به‌طور اختصاصی با گیاه میزبان ارتباط داشته باشند.

  • کتاب محصولات روغنی صنعتی، مجموعه ‏ای از آخرین اطلاعات درباره محصولات مهم روغنی بدست آمده از بذر و سایر روغن‏ های گیاهی، کیفیت روغن، مزایای بالقوه زیست محیطی و کاربردهای صنعتی آنها، می‏ باشد. این کتاب، یک نمای کلی از نقش کلیدی گیاهان روغنی در تولید سوخت، مواد فعال‏کننده، رنگ‏ها و مواد پوششی، روان‏کننده‏ ها، پلیمرها، پلاستیک و بسیاری از محصولات دیگر، ارائه می ‏نماید. همچنین این کتاب اطلاعاتی در خصوص اصلاح نژاد کلاسیک و مولکولی، کشت بافت و اصلاح نژاد از طریق مهندسی ژنتیک، فراهم می‏ کند. این مجموعه توسط یک تیم بین‏ المللی از ویراستاران خبره تهیه شده است و اطلاعات ارزشمندی را دراختیار متخصصین فعال در حوزه تحقیق و توسعه دانه‏ های روغنی، قرار می ‏دهد.

سبد خرید 0