خاکشناسی در تکاتو

خاکشناسی

  • مقدمه

    خاک حاصلخیز یکی از مهمترین موارد در کشت  و رشد گیاهان زراعی از جمله دانه‌های روغنی محسوب میگردد. اطلاع از ميزان مواد غذايي و حاصلخيزي خاك به منظور توليد بهينه محصولات كشاورزي  و مصرف متعادل کودهای شیمیایی و حیوانی، ارزیابی اراضی و انتخاب کشت مناسب امری ضروری به نظر می‌رسد.  آزمایشات خاکشناسی با هدف تعیین میزان حاصلخیزی خاک و بهبود وضعیت تغذیه‌ای آن، انجام میگیرد. در نتیجه با توجه به مقادیر به دست آمده و موجود در خاک، می‌توان کودهای مورد نیاز و مقادیر مناسب آنها را توصیه نمود. در صورت تغذیه متعادل و بر حسب نیاز گیاه علاوه بر اینکه عملکرد محصول افزایش میابد آلودگی محیط زیست  نیز کاهش یافته و از هزینه های اضافی کاسته خواهد شد.

    بخش خاکشناسی مرکز در سال 1401 با هدف توجه بیشتر به مطالعات خاکشناسی و انجام و  پیشبرد پژوهش‌های این حوزه  احداث گردید. این بخش در همین سال با پیگیری‌های انجام شده موفق به اخذ مجوز جهت فعالیت به عنوان آزمایشگاه تشخیصی و توصیه‌ای از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گردید تا بتواند در راستای ارائه خدمت به کشاورزان منطقه نیز گام بردارد.

     

  • معرفی بخش خاکشناسی

    شناسی مرکز در سال 1401 با هدف توجه بیشتر به مطالعات خاکشناسی و انجام و  پیشبرد پژوهش‌های این حوزه  احداث گردید. این بخش در همین سال با پیگیری‌های انجام شده موفق به اخذ مجوز جهت فعالیت به عنوان آزمایشگاه تشخیصی و توصیه‌ای از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گردید تا بتواند در راستای ارائه خدمت به کشاورزان منطقه نیز گام بردارد.

  • خدمات
    1. اندازه گیری مقدار هیومیک اسید موجود در نمونه‌
    2. اندازه گیری مقدار EC/pH/ TDS  آب
    3. اندازه گیری مقدار EC/pH   بسترهای کشت به روش اندازه گیری در عصاره 1:5
    4. برگزاری دوره های آموزشی
    5. مشاوره دانشجویان ارشد و دکتری در اجرای پایان نامه
    6. آموزش فارغ التحصیلان رشته خاکشناسی جهت گذراندن دوره کارورزی
    7. اجرای طرحهای تحقیقاتی  کاربردی مرتبط در حوزه دانه های روغنی
    8. مشارکت در طرحهای کاربردی با مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی 
    9. بازدید از مزارع و تشخیص مشکلات تغذیه ای – بیشبود و کمبود
    10. مدیریت تغذیه و توصیه کودی

  • اهداف و برنامه های آتی

    با توجه به تازه تاسیس بودن بخش خاکشناسی و آزمایشگاه آن، این مرکز قصد دارد با تجهیز و افزودن امکانات به این بخش، خدمات آن را گسترش داده و ضمن انجام آزمایشهای حاصلخیزی خاک، کلیه آزمایشات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژی خاک، آزمایشات برگ و بافت‌های گیاهی، کیفیت آب، آنالیز و  کنترل کیفی کودها را نیز تحت پوشش قرار دهد. این بخش در طی برنامه‌های آتی خود در زمینه آزمایشات خاک و توصیه کودی در قالب آزمایشگاه خاکشناسی تشخیصی- توصیه ای ارائه خدمت به کشاورزان را گنجانده است.

  • نقشه راه
    1. برگزاری کلاسهای آموزشی و ترویجی جهت آشنایی بیشتر با آزمون خاک، اهداف و مزایای آن
    2. تجهیز کامل آزمایشگاه
    3. تهیه بروشورهای راهنمای تغذیه گیاه علی الخصوص دانه‌های روغنی و حاصلخیزی خاک
    4. همکاری با جهاد کشاورزی جهت معرفی آزمایشگاه و خدمات آن به کشاورزان
    5. انجام طرحها و پژوهش‌های کاربردی با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط

سبد خرید 0