ماهنامه شماره 99 تکاتو - فروردين ماه 1400

ماهنامه شماره 99 تکاتو - فروردين ماه 1400

  • ناشر: شرکت توسعه کشت دانه های روغنی
  • تعداد صفحات: ۱۹
  • تاریخ نشر: بهمن- ۱۳۹۸
  • زبان: فارسی

نسخه الکترونیکی
  •  در گذشته هواپیماهایی با عنوان "هواپیمای بدون سرنشین" به سرعت با زندگی غیرنظامیان سازگار شده بودند. هواپیماهای بدون سرنشین هم اکنون برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، از تحویل محموله گرفته تا ردیابی مفقودین در جنگل، فیلمبرداری و فعالیت های تفریحی و همچنین بخش مهمی از کشاورزی را شامل می شود که از لحاظ فنی بهتر و نوآورانه تر شده است. اولین بار در سال ۱۹۸۰ از هواپیماهای بدون سرنشین در کشاورزی استفاده شدکه این هواپیماها در وهله اول بسیار ابتدایی بودند.

  • سویا گیاهی است که به طور گسترده در جهان برای مصارف انسانی و دامی کشت می شود. طی چند دهه گذشته اکثر آزمایشگاه های تحقیقاتی به بررسی صفات این گیاه برای بهبود عملکرد آن پرداخته اند و از طریق مهندسی ژنتیک به بهبود کمیت و کیفیت دانه های سویا رسیده اند.

    روش های مختلف برای اصلاح ژنتیکی سویا

    در انتقال ژن سویا، دو روش اصلی در حال حاضر به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد : ۱- روش اگروباکترویوم در بافت های مختلف گیاهی ۲- تفنگ ژنی

    روش اگروباکتریوم به عنوان یک پروتکل ساده نیازی به تجهیزات خاص یا گرانی ندارد. علاوه بر این این روش تعداد کمی کپی با باززایی نسبتا کم تولید می کند. از طرف دیگر تفنگ ژنی مستقیما ژن های مورد نظر را در سلول گیاه هدف وارد میکند. موفقیت این روش به توانایی بافت برای تکثیر و تهیه پیش کشت مناسب برای ایجاد یک گیاه هدف دارد.

  • کنجد (Sesamum indum L) یکی از قدیمی‏ترین محصولات روغنی است که به دلیل داشتن دانه‏هایی با کیفیت غذایی بالا به طور گسترده در آفریقا و آسیا کشت می‏شود. این گیاه یک گونه دیپلوئید (۲n= ۲x=۲۶) و یکساله بوده که دانه آن حاوی ۶۰-۵۰ درصد روغن است و پایداری عالی آن به دلیل وجود آنتی اکسیدان های طبیعی مانند سزامولین، سیسامین و سزامول می‏باشد (Anilakumar et al., ۲۰۱۰).

  • به دلیل نوپا بودن زراعت کتان در کشور گزارشات مشخصی از بیماری های رایج  آن در ایران در دست نمی باشد. لذا موارد درج شده بر پایه منابع کانادایی می باشد.

    بیماری ها :  

    بر پایه سوابق موجود پوسیدگی فوزاریومی و زنگ به عنوان دو عامل اساسی محدود کننده در تولید کتان در غرب کانادا شناخته می شوند . هرچند این دو بیماری به صورت موثری توسط ایجاد مقاومت در ارقام تجاری کانادا تحت کنترل می باشند. اخیرا دو بیماری پاسمو  و سفیدک پودری به عنوان بیماری های مهم و گسترده در کانادا شناخته می شوند. ایجاد مقاومت به زنگ و پوسیدگی و انجام تحقیقات برای ایجاد مقاومت در برابر پاسمو و سفیدک پودری از اهداف تولید ارقام جدید می باشند. ضمن آن که قارچ کش هایی  برای کنترل بیماری ها در کانادا به ثبت رسیده اند.

  • کتاب مدیریت بهداشت بادام ‏زمینی بخشی از یک مجموعه ارزشمند چند جلدی از مدیریت بیماری‏ های گیاهی است. این مجموعه برای معرفی تمامی مراحل پیش و پس از کاشت و پس از برداشت بادام ‏زمینی طراحی شده است.

    در مدیریت بهداشت بادام ‏زمینی، تمامی عملیات تولید محصول در رابطه با مدیریت سلامت محصول و روش‏ های جلوگیری و کنترل عوامل خسارت‏زا شامل علف‏ های‏ هرز، آفات، آب‏ و‏هوا، کمبودهای غذایی و بیمارگرهای گیاهی مورد بررسی قرار می‏ گیرد.

    این کتاب از شش بخش اصلی شامل خاک‏ شناسی، گیاه‏پزشکی، علف‏ های‏ هرز، حشره‏ شناسی، نماتد شناسی و زراعت تشکیل شده است.

سبد خرید 0