بازدید معلمان دبیرستان حافظ از تکاتو

بازدید معلمان دبیرستان حافظ از تکاتو

به‌منظور ارتقا سطح علمی  و مهارتی معلمان و دانش اموزان و آشنایی با دوره‌های تخصصی و عمومی مرکز تحقیقات جمعی از مسئولین دبیرستان دولتی حافظ در تاریخ 18 آذر 98 جهت بازدید از بخش‌های مختلف و آشنایی با این مرکز حضور پیدا کردند.در ابتدا آقای مهندس میرآبادی رئیس مرکز تحقیقات کاربردی و تولید بذر ضمن عرض خوش‌آمدگویی، به معرفی مرکز تحقیقات به‌عنوان تنها بخش خصوصی تولید بذر دانه های روغنی به‌ شیوه تخصصی پرداختند و به اختصار به معرفی بخش‌های این مرکز و چگونگی فعالیت آن  تشریح گردید همچنین توضیحاتی درخصوص معرفی انواع محصولات روغنی و اهداف مرکز تحقیقات توضیحاتی مبسوط را ارائه دادند و عنوان کردند که دوره‌های تعیین شده جهت  ارتقا سطح علمی مخاطبین توسط افراد حاذق و کارشناس برگزار می‌گردد و این مجموعه توانایی دارد تا در کلیه زمینه‌های مربوط به دروس شیمی‌، زیست گیاهی و میکروارگانیسمها، آمار و احتمالات ، رایانه خدمات آموزشی را ارائه دهد اگر چه به افرادی که در آینده تصمیم به فعالیت در حوزهای مختلف  کشاورزی ( خاکشناسی، زراعت و اصلاح نباتات، باغبانی، گیاهپزشکی، ترویج و ماشین آلات)، بیوتکنولوژی، زیست شناسی و  بیوانفورماتیک مولکولی را دارند توصیه می شود در دوره های عمومی  و تخصصی این مرکز شرکت کنند. در ادامه نیز هر کدام از معلمین محترم در خصوص برخی  موضوعات فعالیت این مرکز و ابهامات موجود در حوزه کشاورزی سوالاتی مطرح نمودند که پاسخ ان توسط ریاست مرکز ارائه گردید. در ادامه معلمان دبیرستان حافظ محترم از بخش‌های مختلف مرکز تحقیقات از جمله بانک بذر، بخش گیاهپزشکی، بخش آزمایشگاهی مرکز، بخش بوجاری بذور و بخش پرورش بنفشه آفریقایی بازدید نموده و توضیحات لازم هر بخش توسط کارشناس مربوطه بیان شد و به سوالات مختلف حاضرین در ارتباط با موضوعات موردنظر در هر بخش پاسخ داده شد.

 

بازدید از بخش بانک بذر

ابتدا معلمین از بانک بذر بازدید نمودند که کارشناس مربوطه آقای مهندس آیدین حسن زاده در این خصوص این بخش توضیحاتی را ارائه  دادند که درحال حاضر هم اکنون 6 کلکسیون بذر از انواع دانه‌های روغنی نظیر (سویا، کلزا، کتان، گلرنگ، آفتابگردان و بادام زمینی) در بانک بذر تکاتو نگهداری می‌شود و منابع موجود در بانک بذر از کشورهای مختلف جمع‌آوری شده است. همچنین در بازدید از بانک بذر مرکز در ابتدا توضیحاتی درخصوص شرایط نگهداری و ذخیره‏ سازی بذور دانه‏ های روغنی و نحوه استفاده از این ارقام در فرآیند تولید بذر طی فرآیند دورگ‌‏ گیری و نحوه دورگ‏ گیری بین گیاهان مطالبی ارائه گردید.

بازدید از آزمایشگاه گیاهپزشکی

در ادامه بازدید معلمان از  بخش گیاهپزشکی  بازدید نمودند که جناب آقای رضاپور مهدی علمدارلو در این خصوص  نیز  توضیحاتی درخصوص اهمیت این بخش در بالا بردن سطح علمی دانش‌آموزان و تأثیر آن در درک بهتر مطالب درسی عنوان داشتند و همچنین در مورد آفات، بیماری‏ها و علف‏های هرز و خسارت آن‌ها به محصولات کشاورزی و لزوم کنترل آن‌ها توضیحاتی داده شد. در ادامه به معرفی تجهیزات آزمایشگاهی و کاربرد لوازم آزمایشگاهی و نکات ایمنی موجود در آزمایشگاه پرداختند. از هرباریوم علف‌های‌هرز نیز بازدید شد و بیان گردید که در این قسمت مجموعه ‏ای از گیاهان علفی جمع‌‏آوری، خشک و شناسایی می شود که درحال حاضر در این مرکز نگهداری می‏شود. جمع‏ آوری کلیدهای شناسایی معتبر گیاهی، جمع‌‏آوری، خشک کردن و شناسایی نمونه ‏های گیاهی، انتقال و چسباندن نمونه گیاهی تائید شده به ورق هرباریوم و طبقه‌‌بندی آن، جمع‏ آوری و نگهداری از بذور گیاهان طبقه ‏بندی شده، طبقه‏ بندی نمونه ‏های جمع ‏آوری شده و تهیه فایل دیجیتال نمونه‌های گیاهی هرباریوم به وسیله عکس‏برداری از نمونه‌‍‏ های موجود و جدید، از جمله فعالیت‏های این بخش می‏باشد.

 

بازدید از آزمایشگاه بخش بیوتکنولوژی

در طی بازدید از این بخش همکار مسئول بخش بیوتکنولوژی سرکار خانم ملیحه شلتوکی به شرح معرفی این بخش جهت بررسی ژن‌ها، بررسی لاین‌ها و ارقام گیاهی مختلف، شناسایی محصولات تراریخته و توضیحات مربوط به تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده از آن پرداختند. همچنین عنوان داشتند استفاده از بیوتکنولوژی نقش مهمی در حل مشکلات بخش کشاورزی، افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، حفاظت از منابع پایه و بسترهای زیست محیطی و کمک به توسعه پایدار در کشور دارد. بیوتکنولوژی از طریق جایگزینی مصرف سموم و کود های شیمیایی با سموم و کود های بیولوژیک و گیاهان تراریخته، باعث افزایش بهره وری خاک و آب می‌شود، همچنین طریقه استخراج DNA و روش PCR را نیز به اختصار توضیح دادند. حضار محترم نیز بادقت تجهیزات آزمایشگاهی را بررسی کردند و سوالات آزمایشگاهی خود را  مطرح کردند.

 

بازدید از محل پرورش و تکثیر گیاه زینتی بنفشه آفریقایی

در طی بازدید از گیاه زینتی بنفشه آفریقایی توضیحات مربوط به شرایط نگهداری از گیاه، ویژگی‌های مربوط به آن، طریق پرورش و تکثیر آن و همچنین تأثیر عوامل محیطی مانند دما و نور مناسب جهت رشد و گلدهی آن پرداخته شد.

 

بازدید از محل بوجاری بذور

در این بازدید  نیز  توضیحات مربوطه توسط سرکار خانم مهندس مهتاب صمدی و آقای مهندس صلاح معتمدی درخصوص روشهای اصلاحی و نحوه کاشت، داشت و برداشت دانه‌های روغنی ارائه و مورد تبادل نظر قرار گرفت، در ادامه با توجه به مقارن بودن زمان بازدید با زمان برداشت محصولات سویا و بادام زمینی و موجود بودن گیاهان برداشتی از این محصولات در این مکان، در مورد نیازهای اکولوژیکی و خاکی مورد نیاز برای رشد و نمو بهتر و عملیات مهم داشت در هر محصول توضیحاتی داده شد. در پایان نحوه خرمنکوبی بوته‌های برداشت شده، چگونگی بوجاری و پاک کردن بذور تا مرحله انتقال به بانک بذر مورد بازدید قرار گرفت.

سبد خرید 0